torstai 20. maaliskuuta 2014

Opiskelu: syksyn kurssit

Olen nyt saanut kaikista syksyn kursseista arvosanat. Koska selvisin ihan hyvillä tuloksilla tällä kertaa, niin ajattelin jakaa ne tännekin ja samalla kertoa minkälaisesta kurssista oikein oli kyse. Ehkä se vähän avaa myös, millaista on kielten opiskelu yliopistossa!

Pronunciation 2: Pakollinen ääntämisen kurssi aineopinnoissa, eli kaikkien on siis käytävä tämä ja lisäksi oli vielä läsnäolopakko. Kurssi koostui jokaviikkoisista kahden tunnin luennoista, joilla luettiin pienryhmissä melkein viikoittain vaihtuvia englanninkielisiä näytelmiä. Oma mielipide? Ihan hirveän tylsä kurssi!! Olin monta kertaa lähellä nukahtamista, vaikka koko ajan pitikin keskittyä ja olla äänessä :D Kyllähän kurssi toimi siinä mielessä, että kun koko ajan luettiin ja puhuttiin englanniksi, niin kaikki intonaatiot ja weak formit yms tulee entistä luontevammin. Mutta ihan oikeasti, aina sen kaksituntisen jälkeen oli ihan uupunut ja ääni jäi luentosaliin. Ehkä ainut hyvä puoli oli, että arvostelu oli asteikolla hyväksytty/hylätty eikä kurssista ollut tenttiä tai muutakaan arvosteltavaa palautettavaa juttua.

History of English: Neljän pisteen aineopintojen pakollinen kurssi, joka osaksi korvaa aikaisemman kahdeksan pisteen työlään hirviön. Onneksi tämä vaihtui meille, sillä tylsästä nimestä huolimatta kurssi oli tosi mielenkiintoinen. Aiheena oli siis englannin kielen historia ja miten kieli on kehittynyt eri vaiheissa. Aihetta käsiteltiin eri näkökulmista eri luennoilla, ja se oli oikeastaan aika jännä lähestymistapa. Luennot eivät olleet pakollisia, ja kurssin suoritustavan sai valita kahdesta vaihtoehdosta. Toinen oli tenttiakvaariossa tehtävä tentti, tai sitten viikoittaiset lyhyet tehtävät aina kyseessä olevan luennon aiheesta ja lopuksi laajempi "final assignment". Itse tein tehtävät, ja meinasi lähteä järki niiden kanssa! Toisaalta stressasin ihan turhaan, sillä kurssin edetessä tuli selväksi, että luennoitsija ei arvostelussa kiinnitä huomiota niihin pienempiin tehtäviin ollenkaan; ne vain pitää olla tehtynä, ja ainoastaan viimeinen essee arvostellaan. En oikeastaan osannut stressata lopputehtävää ollenkaan, sillä omista viikoittaisista tehtävistä oli paljon apua, samoin kuin Eelistä joka tiesi aiheesta paljon. Arvioitavan esseen teinkin loppuun bussissa matkalla joululoman viettoon :D Vähän odotukset laski, kun luennoitsija laittoi kaikille yhteisen viestin arvioinnista ja miten jotkut olisivat ehkä halunneet paremman arvosanan, mutta eivät loppuesseeseen onnistuneet tuomaan tietämystään esille riittävän kattavasti. Minulla meni kuitenkin hyvin: sain arvosanaksi 5 eli parhaimman mahdollisen, ja samalla se oli ensimmäinen vitonen enkun kursseista!

Introduction to Irish Studies: Kurssi käsitteli Irlannin historiaa aina hyyyyvin varhaisista ajoista tähän päivään asti. Me ei kuitenkaan edetty ihan kronologisessa aikajärjestyksessä, vaan välillä pompittiin sinne tänne. Kuitenkin aihe oli todella mielenkiintoinen, ja luennoilla pysyi hereillä vaikka ajankohta olikin myöhäinen torstai-iltapäivä. Suoritustapa oli perinteinen: sarja luentoja, joilla ei ollut pakollinen läsnäolo, sekä lopuksi tentti - joka oli muuten 16 sivua pitkä.. Kurssin luennoitsija on aika pidetty opiskelijoiden keskuudessa, ja olihan ne luennot ihan kivoja. Aika monta kuitenkin peruttiin luennoitsijan matkustelun ja sairastelun takia, eikä ehditty käydä läpi ihan kaikkea mitä kurssisuunnitelmaan oli merkitty. Tärkein näkökulma oli varmaan se, että britit on toistuvasti alistaneet ja kohdelleet kaltoin irlantilaisia, mikä tulikin aika hyvin esiin kurssin aikana. Aluksi ajattelin etten ehdi lukea tenttiin, sillä se oli maanantaina ja edeltävän viikonlopun olin reissussa. Loppujen lopuksi kuin kuitenkin enemmän kuin normaalisti olisin jaksanut :D Sainkin arvosanaksi 4, johon olin hyvinkin tyytyväinen! Vaikka aluksi vähän epäilin kurssille menoa, oli se kuitenkin hyvä valinta aineopintojen valinnaiseksi kurssiksi. Oulun yliopistossa on aika monta Irlantiin liittyvää kurssia, sillä eräs lehtori on osaksi irlantilainen ja muutenkin kiinnostunut aiheesta. Ne muut kurssit kuitenkin käsittelee lähinnä taidetta ja runoutta, niin vähän veikkaan että jää välistä..


Language and learning: Pakko sanoa että mulle on vieläkin jäänyt vähän hämäräksi mitä tämä kurssi oikein piti sisällään. Kurssi on yksi aineopintojen valinnaisista, ja se käsittelee nimensä mukaisia teemoja. Tenttiä ei ollut, vaan opiskelijoiden piti tehdä kurssin aikana erilaisia tehtäviä sekä pitää kurssipäiväkirjaa. Kurssi alkoi vasta syysloman jälkeen, ja luentoja oli aika vähän, sillä välillä oli taukoja itsenäiselle opiskelulle. Aika turhaa minun ja monen muunkin mielestä :D Luennoilla ei ollut edes pakollista läsnäoloa, ja loppua kohden väki väheni huomattavasti. Päiväkirjan lisäksi meidän piti muun muassa tehdä jonkinlainen kysely, lukea artikkeleita, keskustella netissä, sekä pelata yhtä peliä ja täyttää palautelomake. Tällä kurssilla tienasi helposti neljä opintopistettä - ja lisäksi vielä aika hyvällä arvosanalla: minusta ainakin tuntuu etten tehnyt juuri mitään kurssin eteen, ja siltikin sain 4! Kai oppimispäiväkirjassa oli joitakin syvempiä oivalluksia, joita en kyllä itse havainnut :D

Translation F/E 2: Tämän kurssin suorittaminen jäi vähän myöhempään. Tai no, hylätyissä lukee "ei saapunut", sillä vahingossa nukuin ensimmäisen tentin ohi.. Uusi yritys oli ystävänpäivänä. Kurssi oli kuitenkin kääntämistä suomesta englanniksi. Kurssin aikana käytiin läpi monia erilaisia tekstityyppejä: sarjakuvia, blogitekstejä, lehtiartikkeleita, kasvikirjallisuutta.. You name it. Joskus tehtävät oli aika inhottavia, ja mun mielestä kääntämisen kurssit on olleet kaikista hyödyllisimpien kurssien joukossa, vaikka eihän ne aina mitään mukavia tai helppoja olekaan. On kuitenkin niin monia asioita joita pitää ottaa huomioon ja joita ei opi kääntämällä yksittäisiä lauseita lukion oppitunneilla. Ykköskurssista pääsin hädin tuskin läpi, ja vähän jännitti miten tämän kakkoskurssi tulisi menemään. Sain kuitenkin tentistä 4, mitä ihmettä :D Täytyy kuitenkin mainita, että nämä kaksi kurssia tappoivat aika tehokkaasti oman kiinnostuksen kääntämistä kohtaa. Aina välillä olen pyöritellyt mielessä esimerkiksi av-kääntäjän uraa, mutta eiköhän joku toinen ala ole mulle sopivampi!

Nordistik: Ruotsin perusopintojen kurssi, jossa käsiteltiin aika pintapuolisesti pohjoismaisten kielten historiaa ja yhteisiä piirteitä. Kurssi oli luentomuotoinen, läsnäolo oli vapaaehtoista ja luennotkin loppuivat jo marraskuun alussa. Lopputyönä oli kasa tehtäviä, jotka piti koota tavallaan yksien kansien väliin. Itsellä kävi vähän hassusti lopputyön kanssa, kun koko ajan ajattelin "onhan tässä vielä aikaa" ja yhtäkkiä deadlineen olikin vain muutama päivä. Tämän kurssin takia tuli vietettyä paljon aikaa kirjastossa, mutta oli ihan hauskaa tehdä töitä yhdessä Jennin kanssa! Lopputyön suhteen piti olla tarkka lähdeviittausten ja ulkoasun kanssa, ja olihan se lopputulos aika hieno. Ja ilmeisesti 4 arvoinen, jee! Itse luennot oli vähän tylsiä, vaikka aihe olikin mielenkiintoinen ja tehtäviä oli välillä mukava tehdä.


Kultur och samhälle: Kurssin aiheena oli Ruotsin kulttuuri ja yhteiskunta viikinkien ajoista tähän päivään saakka. Kurssin aikana käsiteltiin siis historiaa ja kulttuuria, sekä Ruotsissa että ruotsinkielisessä Suomessa. Mielenkiintoinen, mutta maanantaiaamu oli ehkä vähän huono paikka.. Tentissä oli monivalintakysymyksiä sekä kaksi esseetä. Kurssi oli kyllä hyödyllinen ja opettaja hauska, ja muutamalla luennolla muun muassa kuunneltiin euroviisukappaleita tai katsottiin elokuvaa. Saatiin myös nähdä esimerkkitentti, joka osoittautui hyödylliseksi vaikka oikeaan tenttiin tulikin vähän vaikeammat kysymykset. Mun lukeminen jäi hyvin vähälle, enkä osannut vastata esseekysymyksiin ollenkaan; ihan oikeasti, en tiennyt mitä niissä kysyttiin! Opettaja päätti jostain syystä laskea arvosteluasteikkoa (:D) ja sain onneksi 3 eikä tarvinnut mennä uusimaan. Kurssi oli mukava, mutta vaati luennoilla paljon keskittymistä ja muistiinpanoja sekä tenttiin oli valmistauduttava hyvin.

Skriftlig/muntlig framställning: Ruotsin perusopintoihin kuuluvat kurssit, joissa skriftligissä opeteltiin kirjoittamaan akateemisia aineita ja muntligissa keskusteltiin ja pidettiin pieniä esitelmiä. Skriftligissä piti lähes viikoittain kirjoittaa jokin pieni aine, joista kaikista sai arvosanan ja niiden perusteella määräytyi kurssin loppuarvosana. Aiheita oli laidasta laitaan: aluksi kirjoitettiin millainen opiskelija on, ja loppua kohden esimerkiksi kriittinen referaatti ja käännöksiä. Minä en oikein panostanut tarpeeksi, ja usein jätin tehtävät viimeiselle illalle tajuamatta kuinka paljon aikaa ne oikeasti vaatisivat. Aineissa oli paljon huolimattomuusvirheitä, ja useamman kerran tuli huono arvosana. Onneksi niitä kompensoi loppukurssin paremmat tulokset, ja numeroksi sain lopulta 3. Muntligin arvostelu oli vain hyväksytty/hylätty-asteikolla, ja pääsin läpi :D Kurssilla siis harjoiteltiin suullista ilmaisua, ja melkein jokaiselle tunnille piti tehdä noin viiden minuutin "juttu" omasta harrastuksesta tai kuvasta joka merkitsee itselle paljon. Kurssi oli ihan kiva ja koska se oli jaettu useampaan pienryhmään, pääsi tutustumaan uusiin kasvoihin.

Skönlitteratur: Mulla on nytkin menossa skönen kurssi, mutta se on aineopintojen valinnainen, kun taas tämä kurssi oli perusopintojen pakollinen. Kurssilla käsiteltiin ruotsalaisen kaunokirjallisuuden eri aikakausia, ja luentojen lisäksi oli myös harjoitusryhmiä. Niitä varten piti lukea muutama kirja, joita käsiteltiin yhdessä. Luennot oli vähän tylsiä, enkä edes päässyt kaikille toisen kurssin päällekkäisyyden takia. Kurssin lopussa oli aika helppo ja lyhyt tentti, ja lisäksi piti tehdä romaanianalyysi valitsemastaan ruotsinkielisestä kirjasta. Minä luin Tove Janssonia, ja sain analyysistä sekä tentistä 3. Kurssi olisi voinut mennä paremminkin, mutta ihan tyytyväinen olin varsinkin analyysin arvosanasta.

Grammatik: Syksyllä alkoi myös ruotsin kielioppikurssi, joka jatkuu vielä keväälläkin. Kielioppi nyt on mitä on; ei ehkä maailman mielenkiintoisinta asiaa. Ehkä sen takia kävinkin luennoilla aika harvoin, mutta oli mulla oikeastikin toinen kurssi samaan aikaan :D Luentojen lisäksi oli myös kerran viikossa harjoitusryhmä, jossa sitten tehtiin tehtäviä saman viikon luennon aiheesta. Luennot oli vapaaehtoisia mutta harjoitukset pakollisia - ihan hyvä juttu, koska muuten aikainen torstaiaamu olisi voinut verottaa harjoituksissa kävijöiden määrää. Kurssi on jaettu kahteen osaan, ja ensimmäisen puolen tentti oli itse asiassa vasta tammikuussa. Sain siitäkin 3, eli hyvin meni! Kielioppi on omalla tavallaan ihan kivaa, selkeää ja järjestelmällistä, mutta en vaan jaksa keskittyä siihen luennoilla ja se näkyi myös tentissä.. Toisaalta harjoitukset on tosi hyödyllisiä, ja varsinkin nyt kevään osuudella kun käsitellään vaikeampia asioita, harjoituksissa on tullut monta ahaa-elämystä. Opettaja sanoi että minä ja Jenni ajatellaan liikaa, mutta parempi kai se kuin liian vähän!


Kaiken kaikkiaan syksyn kurssit meni hyvin, vaikka ainahan voi parantaa. Etenkin ruotsin kursseihin olisin voinut panostaa enemmän, mutta välillä vaan hajotti aika rankasti :D Ei kolmonen kuitenkaan ole huono arvosana, päinvastoin. Jotkut opettajat onkin sanoneen meille että kolmonen on oikeast hyvä, ja sitä korkeammat sitten tosi hyvä ja aivan super. Ainakin itse olin tyytyväinen siihen miten kurssit meni! :)


2 kommenttia:

  1. Unohdit kertoa matkailun kursseista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ajattelin keskittyä tässä postauksessa kielten kursseihin ja siihen millaisia ne on meillä oulun yliopistossa :) ja en itse muutenkaan kovin aktiivisena kuunnellut matkailun kursseilla, niin olisi vähän vaikea kertoa niistä :D

      Poista